17 oktober 2018

Audiovisuele afleiding: waarom het werkt.

Audiovisuele afleiding tijdens medische behandelingen, waaronder mondzorg, krijgt veel aandacht vanuit de academische wereld. Non-farmacologische pijn- en/of angstbestrijding geniet een grote voorkeur met betrekking tot het welzijn van de patiënt.

Onderstaand vindt u een overzicht van recent wetenschappelijk onderzoek naar het effect van audiovisuele afleiding op mondzorgbehandelingen. De voornaamste conclusie, een korte samenvatting en een link naar het volledige onderzoek wordt gegeven om zelf na te kunnen lezen welke voordelen het kan bieden in de praktijk.

Conclusie:
"Audiovisual eyeglasses offer an effective distraction tool for the alleviation of the unpleasantness and distress that arises during dental restorative procedures."

Samenvatting

Onderzoek naar het effect van audiovisuele afleiding (AVD) met video-bril op het gedrag van kinderen die een tandheelkundige herstellende behandeling ondergaan en de tevredenheid over deze behandeling zoals gemeld door kinderen, ouders, tandheelkundestudenten en ervaren pediatrische tandartsen. Tijdens de restauratieve tandheelkundige behandeling droegen 61 kinderen een draadloze audiovisuele bril met oortelefoons en 59 kregen een tandheelkundige behandeling onder distikstofdioxide sedatie. Aan elk kind is een Frankl-gedragsclassificatiescore toegewezen. Na elke behandeling werd een Houpt-gedragsclassificatie genoteerd door een onafhankelijke waarnemer. Een visuele analoge schaal (VAS) score werd verkregen van kinderen die AVD-bril, hun ouders en de clinicus droegen. Algemeen gedrag tijdens de AVD-sessies, zoals beoordeeld door de Houpt-schalen, was uitstekend (score 6) voor 70% van de kinderen, zeer goed (rating 5) voor 19%, goed (rating 4) voor 6% en redelijk, arm , of afgebroken voor slechts 5%. VAS-scores toonden aan dat 85% van de kinderen, inclusief die met slechte Frankl-beoordelingen, tevreden waren met de AVD-brillen. De tevredenheid van ouders en clinici was ook hoog. Audiovisuele brillen bieden een effectieve afleidingstool voor het verlichten van de onaangenaamheden en ongemakken die optreden tijdens restauratieve tandheelkundige procedures.

APA:
Ram, D., Shapira, J., Holan, G., Magora, F., Cohen, S., & Davidovich, E. (2010). Audiovisual video eyeglass distraction during dental treatment in children. Quintessence international41(8).

Conclusie:
"A highly significant reduction in the anxiety of the audiovisual group as reported by the MCDAS(f) values..."

Samenvatting

Een gerandomiseerde klinische studie met een parallel ontwerp uitgevoerd op 90 kinderen (49 jongens en 41 meisjes) in de leeftijd van 7 tot 10 jaar (gemiddelde leeftijd van 8,4 jaar) om de relatieve werkzaamheid van audio en AV-afleiding te bepalen bij het verminderen van de tandartsangst bij kinderen tijdens lokale verdoving. Negentig kinderen werden willekeurig verdeeld in drie groepen; controle (standaard technieken voor gedragsgeleiding zonder afleiding), audio- en AV-afleidingsgroepen. Alle kinderen ondervonden LA-toediening met / zonder afleiding en de angst werd beoordeeld met behulp van een combinatie van meetinstrumenten: MCDAS (f) (zelfrapportage), polsslag (fysiologisch), gedrag (met behulp van Wright's modificatie van Frankl-gedragsclassificatieschaal en Houpt-schaal ) en voorkeuren van kinderen. Alle 90 kinderen voltooiden het onderzoek. Een zeer significante vermindering van de angst voor de audiovisuele groep werd gerapporteerd door de MCDAS (f) -waarden (p <0,001) en Houpt-schaal (p = 0,003); terwijl de polsfrequentie statistisch significant toenam (p <0,001) in alle drie de groepen, ongeacht afleiding. De voorkeur van de kinderen bevestigden het gebruik van AV-afleiding.

APA:
Nuvvula, S., Alahari, S., Kamatham, R., & Challa, R. R. (2015). Effect of audiovisual distraction with 3D video glasses on dental anxiety of children experiencing administration of local analgesia: a randomised clinical trial. European Archives of Paediatric Dentistry16(1), 43-50.

Conclusie:
"AV distraction seems to be an effective method in reducing fear and anxiety in children during dental treatment."

Samenvatting

Het doel van deze studie was de effectiviteit te evalueren van het bekijken van tekenfilms met behulp van videobrillen als een audiovisuele (AV) afleidingstechniek op gedrag en angst bij kinderen die een tandheelkundige herstellende behandeling ondergaan. Zesenvijftig kinderen die voor de behandeling aan inclusiecriteria voldeden, werden opgenomen en willekeurig verdeeld in twee groepen; een controlegroep zonder afleiding (CTR-groep) en een afleidingsgroep (AV-groep). Er werden drie bezoeken voor tandheelkundige behandelingen aan elke patiënt gegeven. Angst en coöperatief gedrag werden beoordeeld met de Facial Image Scale (FIS) en de klinische ratings van angst en coöperatieve gedragsschaal (MVARS) van Modified Venham. De vitale functies, bloeddruk en pols werden ook bekeken. De AV-groep vertoonde significant lagere MVARS-scores dan de CTR-groep (p = 0,029) en de scores verminderden significant tijdens behandeling in de AV-groep (p = 0,04). Verder was de polsfrequentie significant verhoogd in de CTR-groep tijdens injectie met lokale anesthesie (p = 0,02), maar niet in de AV-groep.

APA:
Al-Khotani, A., Bello, L. A. A., & Christidis, N. (2016). Effects of audiovisual distraction on children’s behaviour during dental treatment: a randomized controlled clinical trial. Acta Odontologica Scandinavica, 74(6), 494-501.

Conclusie:
"Audiovisual distraction effectively reduced the intensity of pain perception in paediatric inpatients."

Samenvatting

Het onderzoek bestond uit 40 intramurale patiënten (6-11 jaar) die pijnlijke punctieprocedures ondergingen. De deelnemers werden gerandomiseerd in twee groepen en alle patiënten ondergingen de interventie en dienden als hun eigen controles. Stress en pijn-catastrofiserende beoordelingen werden aanvankelijk uitgevoerd met behulp van de Child Stress Scale en Pain Catastrophizing Scale for Children, met als doel deze variabelen te beheersen. De pijnbeoordeling werd uitgevoerd met behulp van een visuele analoge schaal en de Faces Pain Scale-Revised na de pijnlijke procedures. Groep 1 ontving audiovisuele afleiding voor en tijdens de punctieprocedure, die opnieuw werd uitgevoerd zonder tussenkomst op een andere dag. De procedure werd omgekeerd in Groep 2. Audiovisuele afleiding gebruikte geanimeerde korte films. De twee groepen hadden vergelijkbare basismetingen van catastrofale stress en pijn. Een significant verschil werd gevonden tussen perioden met en zonder afleiding in beide groepen, waarbij scores op beide pijnschalen lager waren tijdens afleiding vergeleken met geen interventie. De volgorde van blootstelling aan de afleidingsinterventie in beide groepen en de eerste en tweede pijnlijke procedure tijdens welke de afleiding werd uitgevoerd, hadden ook een significante invloed op de werkzaamheid van de afleidingsinterventie. Het ontwerp van de crossoverstudie verschaft een beter begrip van de machtseffecten van afleiding bij acute pijnbeheer. Audiovisuele afleiding is een krachtig en effectieve non-farmacologische interventie voor pijnverlichting bij pediatrische patiënten. 

APA:
Oliveira, N. C. A. C., Santos, J. L. F., & Linhares, M. B. M. (2017). Audiovisual distraction for pain relief in paediatric inpatients: A crossover study. European Journal of Pain21(1), 178-187.

Scroll Up